Nasz Patron

Procedury nadanie imienia Szkole Podstawowej w Nowinach Wielkich

Cel procedury

Celem niniejszej procedury jest określenie zasad nadania imienia Szkole Podstawowej w Nowinach Wielkich

Podstawa prawna

  • Ustawa z 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę –Prawo oświatowe (Dz.U. z  2017 r. poz. 60).
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli ( Dz. U. z 2017 r., poz. 649)
  • Dz. U.2019.502

Założenia procedury:

Poprzez nadanie imienia szkoła:

  • zyskuje własną tożsamość wyróżniającą ją spośród innych szkół,
  • buduje własny system wychowania w oparciu o autorytet patrona i wartości,
  • promuje patrona,
  • pozyskuje do współpracy osoby i instytucje związane z patronem,
  • wchodzi do rodziny szkół o tym samym imieniu, co może prowadzić do nawiązania wzajemnych kontaktów,
  • tworzy własny ceremoniał.

 

Etapy pracy

  1. Etap przygotowawczy:
  • Powołanie na posiedzeniu Rady Pedagogicznej Zespołu ds. Nadania Imienia Szkole.
  • Opracowanie procedur i planu pracy nad nadaniem szkole imienia.
  • Poinformowanie rodziców o realizacji projektu Nadanie imienia szkole i możliwościach zgłaszania propozycji.
  • Zapoznanie uczniów z procedurą nadania imienia szkole.
  • Poinformowanie organu prowadzącego oraz organu nadzorującego o wszczęciu procedury nadania szkole imienia.
  • Zgłaszanie kandydatur na patrona szkoły przez: nauczycieli i pracowników szkoły,  uczniów,  rodziców.
  • Przeprowadzenie lekcji wychowawczych: W poszukiwaniu autorytetu. Kto może być patronem szkoły?
  • Działania informacyjne skierowane do nauczycieli, pracowników szkoły, uczniów, rodziców, mieszkańców miejscowości.
  • Głosowanie za pośrednictwem dziennika elektronicznego – decyduje ilość uzyskanych głosów.
  • Gromadzenie przez uczniów materiałów poświęconych patronowi.
  • Stworzenie na stronie internetowej szkoły dodatkowej zakładki poświęconej patronowi.
  • Prowadzenie tablicy informacyjnej dotyczącej nadania imienia szkole.
  • Prezentacja wybranych kandydatów na patrona (opracowanie biogramów, tablice informacyjne, zajęcia z uczniami).
  1. Wybór patrona
  • Opracowanie regulaminu i zasad wyboru patrona.
  • Ogólnoszkolne wybory patrona szkoły
  • Posiedzenie Rady Pedagogicznej zatwierdzającej kandydata na patrona.
  • Ogłoszenie informacji o wyborze patrona.
  • Skierowanie do organu prowadzącego wniosku o nadanie szkole imienia i sztandaru.
  • Wystosowanie pism do władz samorządowych, instytucji z prośbą o współpracę.

III. Popularyzacja patrona

  • Popularyzacja patrona na lekcjach wychowawczych.
  • Nawiązanie kontaktu i prowadzenie współpracy ze szkołami i instytucjami noszącymi to imię.
  • Organizacja wycieczek śladami patrona.
  • Zakup do biblioteki pozycji książkowych związanych z patronem.
  • Gromadzenie materiałów naukowo – biograficznych dotyczących patrona.
  • Gromadzenie dokumentacji fotograficznej dotyczącej całokształtu prac związanych z nadaniem imienia szkoły.
  • Przeprowadzenie konkursu wiedzy na temat patrona.
  • Przedstawienie tematyczne związane z patronem.
  • Konkursy przedmiotowe związane z patronem (historyczny, literacki, matematyczny, plastyczny, sportowy…)
  1. Przygotowania do uroczystości nadania imienia szkole
  • Ogłoszenie konkursu na projekt sztandaru szkoły.
  • Rozstrzygnięcie konkursu na sztandar szkoły.
  • Opracowanie ceremoniału szkolnego  z udziałem pocztu sztandarowego.
  • Utworzenie kącika pamięci poświęconego osobie patrona.
  • Wybór pocztu sztandarowego.
  • Przygotowanie części artystycznej na uroczystość nadania imienia szkole.
  • Wydanie okolicznościowego folderu promującego szkołę i jej patrona.
  • Wykonanie zaproszeń dla gości na uroczystość szkolną.
  • Urządzenie okolicznościowych wystaw i prac uczniowskich związanych z postacią patrona.
  • Zadbanie o uroczysty wystrój budynku szkoły i klas.
  1. Uroczystość nadania imienia
  • Msza Święta.
  • Uroczystość połączona z częścią artystyczną.
  • Poświęcenie sztandaru.