Procedury nadanie imienia Szkole Podstawowej w Nowinach Wielkich
Cel procedury
Celem niniejszej procedury jest określenie zasad nadania imienia Szkole Podstawowej w Nowinach Wielkich
Podstawa prawna
- Ustawa z 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę –Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 60).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli ( Dz. U. z 2017 r., poz. 649)
- Dz. U.2019.502
Założenia procedury:
Poprzez nadanie imienia szkoła:
- zyskuje własną tożsamość wyróżniającą ją spośród innych szkół,
- buduje własny system wychowania w oparciu o autorytet patrona i wartości,
- promuje patrona,
- pozyskuje do współpracy osoby i instytucje związane z patronem,
- wchodzi do rodziny szkół o tym samym imieniu, co może prowadzić do nawiązania wzajemnych kontaktów,
- tworzy własny ceremoniał.
Etapy pracy
- Etap przygotowawczy:
- Powołanie na posiedzeniu Rady Pedagogicznej Zespołu ds. Nadania Imienia Szkole.
- Opracowanie procedur i planu pracy nad nadaniem szkole imienia.
- Poinformowanie rodziców o realizacji projektu Nadanie imienia szkole i możliwościach zgłaszania propozycji.
- Zapoznanie uczniów z procedurą nadania imienia szkole.
- Poinformowanie organu prowadzącego oraz organu nadzorującego o wszczęciu procedury nadania szkole imienia.
- Zgłaszanie kandydatur na patrona szkoły przez: nauczycieli i pracowników szkoły, uczniów, rodziców.
- Przeprowadzenie lekcji wychowawczych: W poszukiwaniu autorytetu. Kto może być patronem szkoły?
- Działania informacyjne skierowane do nauczycieli, pracowników szkoły, uczniów, rodziców, mieszkańców miejscowości.
- Głosowanie za pośrednictwem dziennika elektronicznego – decyduje ilość uzyskanych głosów.
- Gromadzenie przez uczniów materiałów poświęconych patronowi.
- Stworzenie na stronie internetowej szkoły dodatkowej zakładki poświęconej patronowi.
- Prowadzenie tablicy informacyjnej dotyczącej nadania imienia szkole.
- Prezentacja wybranych kandydatów na patrona (opracowanie biogramów, tablice informacyjne, zajęcia z uczniami).
- Wybór patrona
- Opracowanie regulaminu i zasad wyboru patrona.
- Ogólnoszkolne wybory patrona szkoły
- Posiedzenie Rady Pedagogicznej zatwierdzającej kandydata na patrona.
- Ogłoszenie informacji o wyborze patrona.
- Skierowanie do organu prowadzącego wniosku o nadanie szkole imienia i sztandaru.
- Wystosowanie pism do władz samorządowych, instytucji z prośbą o współpracę.
III. Popularyzacja patrona
- Popularyzacja patrona na lekcjach wychowawczych.
- Nawiązanie kontaktu i prowadzenie współpracy ze szkołami i instytucjami noszącymi to imię.
- Organizacja wycieczek śladami patrona.
- Zakup do biblioteki pozycji książkowych związanych z patronem.
- Gromadzenie materiałów naukowo – biograficznych dotyczących patrona.
- Gromadzenie dokumentacji fotograficznej dotyczącej całokształtu prac związanych z nadaniem imienia szkoły.
- Przeprowadzenie konkursu wiedzy na temat patrona.
- Przedstawienie tematyczne związane z patronem.
- Konkursy przedmiotowe związane z patronem (historyczny, literacki, matematyczny, plastyczny, sportowy…)
- Przygotowania do uroczystości nadania imienia szkole
- Ogłoszenie konkursu na projekt sztandaru szkoły.
- Rozstrzygnięcie konkursu na sztandar szkoły.
- Opracowanie ceremoniału szkolnego z udziałem pocztu sztandarowego.
- Utworzenie kącika pamięci poświęconego osobie patrona.
- Wybór pocztu sztandarowego.
- Przygotowanie części artystycznej na uroczystość nadania imienia szkole.
- Wydanie okolicznościowego folderu promującego szkołę i jej patrona.
- Wykonanie zaproszeń dla gości na uroczystość szkolną.
- Urządzenie okolicznościowych wystaw i prac uczniowskich związanych z postacią patrona.
- Zadbanie o uroczysty wystrój budynku szkoły i klas.
- Uroczystość nadania imienia
- Msza Święta.
- Uroczystość połączona z częścią artystyczną.
- Poświęcenie sztandaru.